- Wat is een certificaat van gecertificeerde persoon?
- Wat is het nut van het certificaat van gecertificeerde persoon?
- Hoe moet ik een certificaat van gecertificeerde persoon aanvragen?
- Hoe lang is een certificaat van gecertificeerde persoon geldig?
- Wie beschikt al over een certificaat van gecertificeerde persoon?
Wat is een certificaat van gecertificeerde persoon?
Wat is het nut van het certificaat van gecertificeerde persoon?
Indien u over een certificaat van gecertificeerde persoon beschikt, kan uw leverancier die in een EU-lidstaat is gevestigd, op eenvoudige wijze goederen naar u versturen door gebruik te maken van een algemene vergunning. Dit betekent dat ze niet voor elke transactie naar uw bedrijf een vergunning dienen te bekomen. Meer informatie over deze specifieke algemene vergunning vindt u hier.
Bovendien worden alle Europese bedrijven die over dergelijk certificaat beschikken, en dus als betrouwbaar in de sector worden aangemerkt door hun overheid, publiek vermeld op de CERTIDER-website van de Europese Commissie.
Het certificaat is niet noodzakelijk om zelf defensiegerelateerde producten over te brengen naar andere lidstaten van de EU. Net zo min moet een persoon over het certificaat beschikken om goederen uit te voeren naar landen buiten de EU of om goederen door te voeren. Daarvoor is integendeel de voorafgaande machtiging noodzakelijk.
Een bijkomend voordeel van het bekomen van een certificaat van gecertificeerde persoon is bovendien dat u geen voorafgaande machtiging meer dient aan te vragen. Beide procedures hebben immers hetzelfde doel: verifiëren of een onderneming op een betrouwbare manier kan handel drijven in defensiegerelateerde producten.
Hoe moet ik een certificaat van gecertificeerde persoon aanvragen?
De aanvraag gebeurt via het digitaal loket van de dCSG
Bij het aanvraagformulier moet u een aantal documenten voegen :
Ten eerste voegt u bij uw aanvraag de documenten die uw relevante activiteiten en uw ervaring in defensiegerelateerde producten aantonen.
Ten tweede voegt u bij uw aanvraag de nodige documenten met de technische gegevens van de defensiegerelateerde producten waarop die activiteiten en ervaring betrekking hebben.
Ten derde voegt u bij uw aanvraag de ingevulde vragenlijst ICP die een beschrijving geeft van uw intern programma tot naleving van de overbrengings- en uitvoercontroleprocedure of van uw uitvoerbeheerssysteem. De ICP-vragenlijst vindt u op deze pagina.
Ten vierde voegt u bij uw aanvraag een uittreksel uit uw strafregister of een gelijkwaardig document, dat uiterlijk één maand oud is op het moment van de aanvraag, en, als u voor een rechtspersoon een aanvraag indient, van iedere bestuurder, zaakvoerder, commissaris van de rechtspersoon en elke bijzondere gemachtigde van de rechtspersoon die bevoegd is voor in-, uit-, doorvoer en overbrenging.
Opgelet: als de aanvrager een rechtspersoon is, moet ook van de rechtspersoon een uittreksel uit het strafregister voorgelegd worden, dus niet alleen van de hier genoemde personen. U kan dit uittreksel uit het strafregister van de rechtspersoon aanvragen via deze link.
Hoe lang is een certificaat van gecertificeerde persoon geldig?
Een certificaat van gecertificeerd persoon is drie jaar geldig vanaf de datum van de afgifte.
Op het moment van het verstrijken van de geldigheidsduur van het certificaat kan op voorlegging van het oorspronkelijke document de geldigheidsduur ervan wel met dezelfde termijn verlengd worden.
De verlengingsaanvraag gebeurt via een nieuwe aanvraag in het Digitaal Loket en met dezelfde documenten als de oorspronkelijke aanvraag.
Wie beschikt al over een certificaat van gecertificeerde persoon?
Een lijst van alle gecertificeerde personen in de EU, inclusief de Vlaamse, is beschikbaar op de website van de Europese Unie genaamd CERTIDER.