Wat zijn handelsbelemmeringen?
Handelsbelemmeringen zijn processen die in de economie worden toegepast om de eigen markt en product te beschermen, door producten uit het buitenland te hinderen bij het betreden van de markt. Er bestaan verschillende soorten handelsbelemmeringen.
Tarifaire belemmeringen zijn belemmeringen waarbij een overheid een tarief instelt tegen een buitenlands product zonder dat hiervoor een legale reden is. Het internationaal handelsrecht laat onder specifieke voorwaarden nog tarieven toe, maar deze zijn meestal van afbouwende en aflopende aard.
Niet-tarifaire belemmeringen zijn belemmeringen waarbij een overheid de invoer van producten en diensten bemoeilijkt door het goed of de dienst te conditioneren (i.e. aan specifieke regels te onderwerpen). Deze regels zijn vaak veel moeilijker te onderscheiden van gewone regelgeving ter bescherming van mens en milieu. Indien het regelgeving is die er in de feiten enkel op berust is de eigen markt af te schermen, kunnen andere handelspartners een traject bewandelen waarbij op een vriendschappelijke dan wel via een arbitrage tussen de staten gezocht wordt naar een oplossing.
In beide gevallen is het essentieel dat u, de ondernemer, ons in kennis stelt van een handelsbelemmering. Hoewel wij via de Wereldhandelsorganisatie het handelsbeleid van alle partners monitoren, hebben wij niet altijd zicht op wat er op het terrein gebeurt. Meld ons daarom uw handelsbelemmeringen, zodat wij uw partner kunnen zijn in het vergemakkelijken van uw handel.
Onze aanpak
Het grootste aantal handelsbelemmeringen vond plaats in Japan en de Verenigde Staten van Amerika. Ook in China, India en Brazilië zijn een groter aantal handelsbelemmeringen gesignaleerd. Samen waren de BRIC goed voor 20% van alle handelsbelemmeringen. Een eerder gering aantal dossiers komen uit de MINT-landen. Voor ongeveer de helft van de landen waarmee handelsbelemmeringen zijn gemeld, onderhandelt de EU handelsakkoorden of heeft het akkoorden gesloten.
Voor handelsbelemmeringen in landen waarmee de EU vrijhandelsakkoorden onderhandelt, verwerkt Vlaanderen deze belemmeringen als offensieve belangen in haar standpunt. Op die manier trachten we naar de toekomst toe juridisch afdwingbare teksten te onderhandelen die de belemmeringen naar de toekomst toe onmogelijk maken.
Indien er geen onderhandelingen lopen, moet Vlaanderen ofwel via een Europese weg ofwel via een bilaterale weg een oplossing onderhandelen. De Europese weg wordt enkel bewandelt indien er ook weet is van andere bedrijven uit andere EU-lidstaten die met een gelijkaardig probleem geconfronteerd worden. Wij willen immers de concurrentie niet onnodig op de hoogte brengen van activiteit op bepaalde markten. Vlaanderen kan, afhankelijk van de bewandelde piste, op hulp rekenen van de lokale EU Delegatie en de Belgische Ambassade en/of de Vlaamse Economische Vertegenwoordiger.
In bijna de helft van de gevallen is er een sectorfederatie betrokken. Meestal is het de federatie zelf die de handelsbelemmering meldde. Er zijn gevallen bekend waarbij de onderneming die de handelsbelemmering zelf heeft gemeld, ook parallel of voorafgaand zijn sectorfederatie heeft geraadpleegd. Dit is een goede manier van werken omdat het een doorgedreven opvolging door verschillende entiteiten mogelijk maakt.
Flanders Investment & Trade (FIT) houdt een overzicht bij van alle meldingen die gemeld worden via het Meldpunt. Dit overzicht laat toe in bilaterale gesprekken met ambassadeurs, tijdens economische en andere zendingen en in gesprekken met de Europese Unie steeds over een laatste stand van zaken te beschikken. Op die manier wordt door de Vlaamse Regering zeer actief aan economische diplomatie gedaan ten voordele van een eerlijkere en vrijere handel op basis van een systeem van internationaal afgesproken regels. De landen die zich niet aan die regels houden met concrete overtredingen confronteren, draagt bij tot het afdwingen van die regels.