Project: Mijmeringen aan de Menenpoort
Begunstigde: Last Post Association
Bedrag: 100.000 euro
Duur: 2014 - 2015
In het kader van de 30.000ste Last Post plechtigheid op 9 juli 2015 wil de Last Post Association de internationale uitstraling die het dagelijks herdenkingsmoment reeds bezit nog wat meer uitdiepen. Dit zal gedaan worden door een jaar lang verhalen te vertellen over de mens achter de namen op de Menenpoort. Door gebruik te maken van sociale media en juiste communicatiekanalen wil men ook de jonge mensen nog meer in het gebeuren betrekken.
Onderdelen van het project:
- Voor de inhoudelijke invulling van de persoonlijke verhalen is er heel wat opzoekwerk vereist. Er is veel informatie voorhanden bij vb. het IFFM, MMP ’17, … maar dit moet worden samengebracht in een consistent verhaal. Bovendien gaat men ook op zoek naar ongekende verhalen, in deze zoektocht wil men ook het publiek betrokken.
- Om het posten van verhalen en foto’s toegankelijk te maken wordt een nieuw luik toegevoegd aan de website met databaseontwikkeling, web-ontwikkeling, …
- Het ontwikkelen van een ‘app’, hiermee kunnen mensen meer vernemen over de Menenpoort, de Last Post Association, de CWGC, de soldaten, eenheden, nationaliteiten, …
- De organisatie van het startmoment van het herdenkingsjaar, de vierde editie van de Ypres Memorial Tattoo op de laatste zondag van september 2014
- Organisatie van het herinneringsconcert ‘The Great War Remembered’ op 11 november 2011 in de Sint-Maartenkathedraal. Dit concert zal helemaal opgehangen worden aan de 30.000ste Last Post
- Organisatie van het Slotmoment van het herdenkingsjaar: herinneringsconcert ‘The Great War Remembered’ van 11 november 2015 en de avondplechtigheid.