Van 17 tot 19 mei 2021 vond onder Duits digitaal gastheerschap vanuit Berlijn de Unesco Wereldconferentie voor Onderwijs voor Duurzame Ontwikkeling (ESD) plaats, die druk werd bijgewoond door Onderwijsministers uit de hele wereld, naast andere overheden, niet-gouvernementele organisaties en andere belanghebbenden bij duurzame ontwikkeling. Unesco is het coördinerend agentschap van de Verenigde Naties voor ESD en dit uit hoofde van de overzichtsrol van de organisatie voor het brede onderwijsluik in de 2030 Agenda van de Verenigde Naties, en meer bepaald SDG 4.7 dat onderwijs voor duurzame ontwikkeling koppelt aan burgerschapsonderwijs in mondiaal perspectief.
In 2020 bracht UNESCO nog een stappenplan uit voor onderwijs voor duurzame ontwikkeling met focus op kennis, vaardigheden en attitudes voor een meer duurzame wereld.
Op de Wereldconferentie werd de Vlaamse delegatie waargenomen door de departementen Onderwijs en Vorming en Omgeving.
Bovendien werd ‘SDGs@school” uitgekozen als goede praktijk om hun werk voor te stellen tijdens één van de ontmoetingsfora op de conferentie.
Vlaanderen was ook actief betrokken bij de voorbereiding van de conferentie via het SDG-Education 2030 Steering Committee en als lid van de redactiegroep voor de Wereldverklaring voor Onderwijs voor Duurzame Ontwikkeling [link: https://en.unesco.org/sites/default/files/esdfor2030-berlin-declaration-en.pdf ]
De Berlijnverklaring stelt het leren voor duurzame ontwikkeling centraal en dit voor alle niveaus en vormen van onderwijs en opleiding, formeel en niet-formeel. Daarbij worden humanitaire bekommernissen niet vergeten maar integendeel gekoppeld aan zorgen en leren voor de planeet.
Vlaanderen neemt de inzichten uit de Berlijnconferentie zeker mee naar de komende VN Conferenties rond Biodiversiteit (COP 15) en Klimaatverandering (COP 26) in 2021.